Menu Sluiten

Beïnvloeding koopgedrag door social media advertenties

Beinvloeding Social Media Shopping

In opdracht van InHolland is een paper geschreven over het beïnvloeden van het koopgedrag door social media advertenties.

Abstract

In de afgelopen jaren is het gebruik van social media sterk gestegen. Steeds meer bedrijven profileren zich op deze online platformen door hierop een groeiend aantal advertenties te plaatsen. Facebook is hiervan een voorbeeld, die helpt met een aantal nieuwe functies, het bevorderen en groeien van de social advertenties. Met deze nieuwe functies, waarbij leeftijd en interesse geselecteerd kunnen worden, krijgen organisaties de mogelijkheid om gericht te kiezen welke doelgroep zij willen bereiken. Dit betekent dat jongeren het afgelopen jaar, steeds vaker advertenties op social media zijn tegengekomen. Social media zijn hiermee een belangrijke intermediair om de consument tot aankoop over te halen. In vervolg op deze ontwikkeling is de volgende onderzoeksvraag gesteld: “Wanneer beïnvloedt social media advertising het koopgedrag van jongeren?” Uit het literatuuronderzoek blijkt dat social media advertising betekent dat bedrijven hun producten of diensten promoten naar de doelgroep via social media platformen. Het koopgedrag van de consument kan echter beïnvloed worden door de maatschappij, de cultuur en de sociale omgeving. De consumenten willen zich betrokken voelen bij het bedrijf. Maar ook willen ze graag kortingen, beloningen, toegang tot exclusieve producten en een dagelijkse deal ontvangen. Social media advertising beïnvloedt het koopgedrag bij de jongeren vooral wanneer hun omgeving positief is over het product of dienst. Daarnaast beïnvloeden social media advertenties door middel van acties en klantencontact met de jongeren ook het koopgedrag.

Bekijk hier de hele paper: Paper-Jamie van der Poel

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *