Menu Sluiten

Content Marketing

wat-is-jouw-verhaal-storytelling Als marketeer ben je snel geneigd om een product naar voren te brengen in plaats van om een verhaal te brengen. Bij storytelling is het belangrijk dat je authentiek, persoonlijk en prikkelend bent. Het gaat erom dat je niet het product, maar de achterliggende gedachte van het product verkoopt. Door het vertellen van een goed verhaal kan je (mogelijke) klanten raken, verbinden en tot actie aanzetten. Daarom is het belangrijk dat je een goed verhaal verteld als je uiteindelijk je product wilt verkopen.

Storytelling VS Marketing

Als marketeer ben je snel geneigd om een product naar voren te brengen in plaats van om een verhaal te brengen. Bij storytelling is het belangrijk dat je authentiek, persoonlijk en prikkelend bent. Daarom is de belangrijkste vraag ook wel “Hoe kan ik het verkopen zonder te verkopen”. Zo zegt Valerie Willemse “Storytelling is niet een sexy verhaaltje om een lelijke inhoud mooi te verpakken”. Bij marketing gaat het voornamelijk om naamsbekendheid. Het is belangrijk om een positief merkimago en merkherkenning te creëren. Alles draait om de kracht van herhaling en de boodschap van het product. Dit is belangrijk voor het verhogen van de koopintentie om uiteindelijk snel geld te kunnen verdienen. Bij Storytelling gaat het niet over een product maar over de achterliggende verlangens. Hierbij wordt gekeken naar grotere thema’s zoals wat je mogelijk maakt, waar je voor staat en wat jou als bedrijf of persoon drijft. De bezoeker krijgt dit niet via marketing maar gaat zelf op zoek naar het verhaal. Een verhaal moet daarom ook relevant en geloofwaardig zijn. Ook moet het verhaal emotie opwekken. Dit is belangrijk als je wilt dat de bezoeker jouw verhaal doorverteld. Een goed verhaal kan iedereen gemakkelijk doorvertellen. Ondernemers vallen tijdens het vertellen vak in een vakjargon en gebruiken daarbij moeilijke vaktermen. Dit is omdat we denken dat de doelgroep dit doet. Vaak is dit niet het geval en dus helemaal niet noodzakelijk

Hoe zorg je voor een goed verhaal?

Tegenwoordig vertrouwen steeds minder consumenten reclameboodschappen. Momenteel ligt dit zelfs onder de 50% en dit vertrouwen blijft dalen. Daarom is het belangrijk dat je een geloofwaardig verhaal verteld. Beloftes moet je waarmaken. Wanneer je een geloofwaardig verhaal wilt vertellen moet je als eerste weten wie je bent, en waar je voor staat. Als je je niet onderscheidt wordt je ingesneeuwd onder de concurrentie. Als je weet waar je voor staat dan kan je overtuigen en handelen naar deze waardes. Op deze manier zal je ook geloofwaardiger zijn. Bezoekers met dezelfde waarden zullen zich eerder met het bedrijf verbonden voelen en dus ook eerder tot aankoop overgaan. Om een geloofwaardig verhaal te vertellen is het dus belangrijk dat ze verteld worden door een merk dat weet waar het voor staat en ook trouw aan zichzelf blijft. Dit zijn alleen eerlijke verhalen die duidelijk maken wat je van plan bent, en beloftes doet die je kunt waarmaken. Ook moet dit natuurlijk op een goede manier verteld worden.