Menu Sluiten

Onderzoek: naamsbekendheid Dinst verhogen

Dinst is sinds 2013 een startup bedrijf met een sociale missie. Dinst richt zich op alle ouderen en hulpbehoevenden die langer zelfstandig thuis willen of kunnen blijven wonen. Dinst is een website die werkt als een platform waar professionele dienstverleners zich kunnen aanbieden. Het aanbod bestaat uit een groot aanbod van betaalbare en betrouwbare diensten aan huis.

Omdat Dinst een online platform voor Dienstverlening is, zijn de twee directe concurrenten van Dinst, de Gouden Gids en Marktplaats. Het onderscheidend vermogen van Dinst zit in het empathische karakter, de persoonlijke benadering en de betrouwbaarheid door kwaliteitskeurmerken. Dinst wilde in 2016 in Amsterdam marktleider zijn op de markt voor dienstverlening aan huis. Dit is niet gelukt, in 2016 heeft Dinst 1000 diensten verkocht in Nederland. De eerste jaren heeft Dinst veel tijd besteed aan het vinden van een uitgebreid netwerkt van dienstverleners en het aangaan van samenwerkingsverbanden met zorginstellingen. Merkintroductie bij de doelgroep is wel gebeurd maar vooral via de samenwerkingsverbanden, via social media en de eigen website. De organisatie heeft nu een stevig fundament met dienstverleners en samenwerkende partners dus nu kan de volgende stap gemaakt worden, nl. het verhogen van de naamsbekendheid in Amsterdam. Dinst heeft hiervoor maar een beperkt budget beschikbaar.

De hulp aan hulpbehoevende ouderen wordt op dit moment geboden door mantelzorgers. Mantelzorgers zijn de zoon of dochter, de buur of de vriend die de zorg voor bejaarde ouderen regelt. Vaak gebeurt deze hulp naast hun werk, daarom zijn zij in de meeste gevallen behoorlijk overbelast. Hulpbehoevende ouderen voelen zich vaak onbegrepen, angstig, soms zelfs bespioneerd. Ouderen willen het liefst dat hun zoon of dochter ze helpt. Bovendien denken veel ouderen dat ze geen hulp nodig hebben, dat ze het zelf nog wel kunnen. Uit zichzelf zullen zij dus niet snel diensten inhuren om zichzelf of hun mantelzorgers te ontlasten. En hoewel de ouderen en hulpbehoevenden de primaire doelgroep zijn voor Dinst is het verstandiger om de marketingboodschap ter verhoging van de naamsbekendheid te richten aan de mantelzorger.

Om te zorgen dat de naam- en productbekendheid van Dinst, bij mantelzorgers in Amsterdam, zodanig verhoogd wordt zodat zij gebruik gaan maken van de diensten, is er een literatuurstudie gedaan en zijn er interviews, enquêtes en een concurrentieanalyse gedaan. Uit de literatuurstudie blijkt dat er gekozen kan worden tussen traditionele media en online media. Daarbij hangen aan de verschillende communicatiemiddelen diverse prijskaartjes. Met behulp van het Planned Behavior model worden de enquête en interview vragen geformuleerd. De concurrentieanalyse maakt duidelijk dat het belangrijk is om zelf communicatiemiddelen te gebruiken en niet afhankelijk te zijn van wat anderen over de organisatie zeggen. Uit de interviews en enquêtes blijkt dat de respondenten nog niet eerder van Dinst hebben gehoord, maar wel geïnteresseerd zijn in hun dienstenaanbod. Daarbij willen zij het liefst benaderd worden door middel van traditionele media als: dagblad reclame, bus reclame en via de televisie. Bovendien blijkt dat zij betrouwbaarheid, vriendelijkheid en betaalbaarheid belangrijk vinden. Het veranderen van dat beeld moet meegenomen worden in de campagne voor het verhogen van de naamsbekendheid.

Voor het verhogen van de naamsbekendheid is gekozen voor het gebruik van crossmedia.

Traditionele media wordt gebruikt om op korte termijn de kennis en naamsbekendheid bij de doelgroep te vergroten. Met behulp van korte, intensieve marketingacties, zoals een reclame in een dagblad of huis aan huisblad, reclame in een bushokje en reclame in de bus zelf, wordt binnen korte tijd een groot publiek bereikt. Omdat het belangrijk is dat de naamsbekendheid vergroot in Amsterdam zal dit de stad zijn waar de middelen ingezet worden. Doel is om de doelgroep zo geïnteresseerd te krijgen, dat ze op de website van Dinst gaan kijken voor meer informatie. De gekozen acties zijn haalbaar met een beperkt budget. Daarnaast worden online media-activiteiten voortgezet en geoptimaliseerd. Dinst heeft haar zoekoptimalisatie op orde, de blogpost en social media post van Dinst worden geoptimaliseerd. De online media wordt ingezet om zowel de naamsbekendheid te versterken als om ze over te halen gebruik te maken van de diensten van Dinst.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *