Menu Sluiten

Reality of misleiding

vr-bril-reality-of-misleiding

Lekker op de bank in de woonkamer, maar tegelijkertijd in de studio van Dance Dance Dance? KPN brengt dit samen met RTL een app en gratis VR-bril waarmee kijkers virueel in de studio aanwezig kunnen zijn (adformatie, 2016). 

Met de komst van virtual reality zullen marketeers creatief moeten worden met de actuele updates. Zo kunnen er korte indrukken vanaf de werkvloer, product presentaties, een kijkje achter de schermen, tijdelijke aanbiedingen, live instructies, live vraag en antwoord sessies en nog veel meer directe interacties met de doelgroep gegeven worden (Mediaweb, 2016).

Wat is virtual reality

De letterlijke vertaling van Virtual Reality is “virtuele werkelijkheid”. Virtual Reality is een visuele omgeving gevormd door een natuurlijk of virtueel beeld waarin de zintuigen zicht en gehoor worden misleid zodat het lijkt als het geen wat men ziet ook daadwerkelijk gebeurt (Simons, 2015).

Virtual Reality is de technologische innovatie van het moment. Na het eerste kwartaal van dit jaar kan er gesteld worden dat dit de grootste trend is op gebied van technologie in 2016. Ook op Facebook zijn de 360 graden video’s te zien. Mark Zuckerberg gaf aan virtual reality als het sociale netwerk van de toekomst te zien. De perfecte manier voor een kijkje in andermans leven.(Dutchcowboys, 2016).

Volgens Dutchcowboys (2016) is virtual reality het misleiden van de zintuigen. De oren en het gehoor is makkelijk voor de gek te houden. Het lijkt alsof de gebruiker in een andere wereld zit. Met andere worden, Virtual Reality is geloofwaardigheid.

Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen

Wanneer gebruik je Virtual Reality? Volgens Tarik vooral als het om de belevenis gaat. Bij de ervaring worden andere zintuigen afgesloten. Hierdoor ga je in op de ervaring, emoties en het geeft mensen de mogelijk om bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd bij te wonen waar het anders niet mogelijk was. Daarbij is een groot voorbeeld dat virtual reality zorgt voor enorme interactiviteit (Hakvoort, 2016).

De Virtual reality is real life gefilmd vanuit een vaste camerapositie. Tijdens het bewegen is het alleen mogelijk om vanuit het camerastandpunt te kijken. Op deze manier is de virtual reality vrij statisch. Een ander groot nadeel van Virtual reality is dat er hoge kosten en veel techniek aan gepaard gaat (Hakvoort, 2016).

Producten nieuw leven inblazen

Virtual Reality is de nieuwe revolutie de bedrijven kunnen gebruiken om producten naar een andere dimensie te tillen. Allereerst zal virtual reality impact hebben op de entertainment wereld. Daarna kan het ingezet worden bij aankopen, zoals auto’s en huizen. Trainingen en gezondheidszorg zijn ook belangrijk omdat hier onveilige scenario’s gecreëerd kunnen worden in een veilige situatie (Beemster, 2016).

Reclame zal vooral ingezet gaan worden tijdens beurzen en showrooms. Op deze manier kan de bezoeker de beleving van een bedrijf of product 360 graden ervaren. Daarbij zullen adverteerder met relevante content moeten komen. De ervaring moet niet zijn zoals in een reclame, maar moet indrukwekkend en boeiend aanvoelen. De klanten moeten de 360 graden foto/video uit zichzelf downloaden omdat het interessant is (Beemster, 2016). Dat is precies waar de uitdaging ligt voor marketeers.

Video

Inspiratie nodig? Hoe kan je virtual reality nou inzetten? Bekijk nu de video.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *