Menu Sluiten

Webdesign – User Experience verbeteren

De user experience is ook wel de gebruikerservaring van de websitebezoeker. Om een goede user experience te geven zal de website moeten aansluiten op de verwachtingen van de bezoeker. Daarnaast vindt ook Google deze ervaring steeds belangrijker. Hoe meer de website zal aansluiten op de verwachtingen, hoe langer de bezoeker op de website zal blijven, hoe beter je zal scoren in de zoekresultaten van Google.

User Experience is niet alleen een mooi webdesign maar zorgt er ook voor dat de indeling duidelijk is voor de bezoeker.


Op maat gemaakt en aangepast op gebruiksvriendelijkheid.

Tijdloos ontwerp. Gericht op de identiteit van de website.

Waarom is user experience zo belangrijk?

Het verbeteren van de user experience is ook wel het verbeteren van de gebruikerservaring. Bij het verbeteren van de gebruikerservaring staan er 5 dingen centraal:

  • Toegankelijkheid: Hoe makkelijk is het voor de bezoeker om toegang te krijgen?
  • usability: Hoe gemakkelijk is het om de website te gebruiken?
    Stimulatie: Hoe interessant is het product of de website die je neerzet?
  • Aantrekkelijkheid: Hoe goed en aantrekkelijk ziet de website eruit?
  • Plezier: Hoe aangenaam is het om de website te bezoeken, en de interactie tussen product en gebruiker

De gebruikerservaring gaat niet om jouw product, maar de manier hoe gebruikers reageren. Alle aspecten, zoals layout, visueel ontwerp, kleur, tekst, geluid en interactie hebben invloed op de emotie en de gebruikerservaring van de bezoeker. Met behulp van Tag Manager en Google Analytics is het mogelijk om te testen hoe gebruiksvriendelijk jouw website is. Hoe vaak wordt er op bepaalde knoppen geklikt, hoe ver scrolt de bezoeker door de pagina, en hoe beweegt de bezoeker zich door jouw website.

Tip: Als je wilt dat de bezoeker een bepaalde actie uitvoert, voorkom dan keuzestress. Elke pagina heeft één doel. Probeer in banners een link naar één andere pagina te verwijzen. Zodra je ze een keus geeft bijvoorbeeld alle producten en sale zal er keuzestress ontstaan, en zal de bezoeker hoogstwaarschijnlijk de pagina verlaten zonder een actie te hebben uitgevoerd.

Responsive websites, goed voor Google.

Uit onderzoek blijkt dat 52% van het internetverkeer afkomstig is vanuit mobiele devices of tablets, 3 op de 10 Nederlanders besteld wel eens iets via hun mobiel en het desktop gebruik daalt langzaam. Om deze redenen weegt Google de prestatie van de mobiele website mee in het bepalen van de positie in de zoekresultaten.

Het is dus belangrijk dat je website een responsive webdesign heeft. Bij een responsive webdesign past de website zich aan, aan de hand van de schermgrootte. Om dit te realiseren heb ik 3 tips:

Tip 1: Houd rekening met de verschillende resolutie schermen (800px – 1900px voor Desktop, en onder de 800px voor mobile).

Tip 2: Maak gebruik van Gebruik @media (max-width: 800px) in de CSS om onderscheid te maken in desktop en mobiel.

Tip 3: Probeer zo veel mogelijk met CSS aan hoe de HTML code weergegeven wordt. Splits alleen de codes die bepalend zijn voor mobiele of desktop weergaves.